Svensk historisk design – Del 1

Ordet design i sig är något jag kan tycka låter modernt, men det är långt ifrån hur det verkligen är. Möbler och inredning har designats genom alla tider för att göra våra hem till vackra och inbjudande platser. Här i Sverige har vi en del människor som genom tiderna gjort sig kända just på grund av något de designat. Ett bra exempel på detta är Jonas Hultsten, en känd möbelsnickare vilken gick som lärling hos Kristian Linning i Stockholm och förtjänade titeln mästare i sitt yrke. Jonas började arbeta med stilen Rokoko men inspirerades snart av Georg Haupt som designade i den Gustavianska stilen och inspirerade honom till de motiv han la in i trä. Efter Haupts död utvecklade dock Jonas ett helt eget öga för design och gjorde sig mest känd för sitt rutmönster med en blomma placerad i varje ruta. Ett exempel på detta finns att beskåda i prinsessrummet på Gripsholms slott där en byrå gjord kring 1780 står.

Speglar kanske inte är det första man tänker på när man hör ordet design men vi alla har dem och kan inte undgå att titta i dem oftare än vi kanske erkänner. De är dessutom en snygg inredning i våra hem så dessa behöver självklart också en skapare. Johan Åkerblad var en av Sveriges mest framträdande spegelskapare som arbetade huvudsakligen i Rokoko och Gustaviansk stil. Speglarna var dekorerade med flätor kring glaset och klassiska, Gustavianska dekorationer så som till exempel rosetten. Än idag kan vi köpa dessa speglar man då får man vara villig att betala en ordentlig slant för att få ett exemplar.

Design i blodet

En annan möbeltillverkare som gjorde sig känd var Gustavius Ditzinger som föddes 1760. Även han gick som lärling under George Haupt 1776 och blev sedan en gesäll 1782 Två år senare började han arbeta för Haupts änka Sara och gifte henne även fem år senare. Känd för sina rikligt dekorerade möbler som idag finns att se på Haga slott och i Arvfurstens palats fick han 1788 titeln Mäster snickare i Stockholm och började sedan samarbeta med Louis Masreliez. Han bytte sedan stil efter 1790 och började inkludera möbler med mahognyfaner och detaljer av mässing.

Så vem var då denne Louis Masreliez som fick Gustavius att upptäcka en ny stil? Louis föddes 1748 i Pan och var en svensk målare, grafisk konstnär och inredningsdesigner. Med både en lillebror och en pappa som var prydnadsskulptörer kan man helt klart säga att det ligger i generna. Hans pappa Jacques Adrien Masreliez bjöds dessutom in till Sverige från Frankrike för att assistera vid utformningen av det kungliga slottet. Louis började studera vid konstakademin när han var 10 år gammal efter att ha kommit till Sverige 1753, för att sedan gå över som lärling hos Lorens Gotts verkstad. Han belönades med ett statligt stipendium 1769 som han använde för studier utomlands. Tillbaka i Sverige blev han medlem i konstakademin och sedan professor. Denne mans genombrott inkluderar Gustav III paviljong i Haga Parken.