Svensk historisk design – Del 2

Historisk design är kanske inte det första man tänker på när man letar inredning till sitt hem, men mycket av dagens design finner inspiration av redan designade ting och skapare. Nu kanske det inte alltid gäller så långt tillbaka som till 1700-talet, men jag tycker det är intressant att se hur man redan på denna tid la ner så mycket tanke och arbete bakom det som skulle stå i våra hem. Idag finns maskiner vi kan ta hjälp av när vi tillverkar möbler och prylar medan man på den tiden gjorde allt för hand. Än mer intressant är hur hållbara dessa möbler och ting är då vi än idag kan beskåda dem runt om i landet där de på olika slott framförallt står bevarade. På denna tid studerade man ofta redan vid ung ålder på universitetet för att sedan gå som lärling någonstans, en del hoppade dock in och gick enbart som lärling. Men för att kunna gå som lärling behövdes någon duktig som kunde lära upp och en av dessa var Georg Haupt. Denne svenske hantverkare, med yrket i blodet efter både sin far och sin farfar, var en känd mästersnickare och borgare som lärde sig sitt yrke som lärling.

En av Georges mest kända möbler var Gustav IV Adolfs vagga som nu finns att se i Livrustkammaren. Han var även skapare av det skrivbord som Adolf Fredrik gav som present till sin fru Lovisa Ulrika, detta var också det verk som, efter lite påtryckningar från kungen gav honom sin mäster titel trots att andra äldre snickare väntade på sin tur. Han öppnade en verkstad på Norrmalm som tillät honom anställa fyra gesäller och några lärlingar som hjälpte honom tillverka möbler till det kungliga hovet och överklassen.

En stor inspiration

Ett annat viktigt namn i design under denna tid är Carl Hårleman som var en av Sveriges mest kända och inflytelserika arkitekter någonsin. Han var en central figur under 1700 talet och tryckte på för att jobba in den franska rokokon i den svenska arkitekturen och designen. Carl var son till en landskapsarkitekt och studerade till arkitekt under förmynderskap hos Nicodemus Tessin Jr, en av Sveriges stora barock arkitekter. Han studerade i både Paris och Italien innan han återvände till Sverige igen och fick uppdraget att bygga det kungliga svenska slottet tack vare sin fina utbildning. Rokokon var då på väg in i trenden men Carl var trogen Tessin Jr, som tyvärr hade avlidit, då han lät utsidan ha barock stil men skapade istället något av den mest spektakulära rokokoinredningen som än idag finns kvar. Han återvände sedan till Frankrike för att anställa kompetenta konstnärer som kunde avsluta hans olika Project, dessa lärde sedan upp en ny generation svenska konstnärer och hantverkare som hade inflytande på den svenska stilen i årtionden framöver.

Design är helt klart något bestående och jag imponeras av bara tanken att man fortfarande kan se dessa mäns verk runt om oss i både byggnader, möbler och prydnads saker.